Proiecte internaţionale

Raport autoevaluare (document pdf)

1.DOGANA (proiect in desfasurare)
2015-09-01
http://dogana-project.eu
Apariția rețelelor sociale a făcut ca atât companiile private cât și organismele publice să fie extrem de expuse atacurilor de tip Inginerie socială 2.0 și, prin urmare, predispuse atacurilor cibernetice direcționate. Din păcate, nu există în prezent nici o soluție disponibilă pe piață care să permită evaluarea generală a vulnerabilități sociale și gestionarea și reducerea riscurilor asociate.
DOGANA își propune să dezvolte un cadru care oferă o „Evaluare avansată a vulnerabilității și a ingineriei sociale”. În cadrul proiectului DOGANA se va elabora un set complet de instrumente pentru a detecta și a preveni atacurile cibernetice de tip inginerie socială pe 4 niveluri:
  • tehnologic: să dezvolte un pachet de programe de dezvoltare software integrate;
  • juridic: furnizarea unui cadru legal pentru a sprijini companiile și autoritățile să efectueze intern acest tip de evaluare;
  • educațional: studiu și experimentarea unor noi metodologii de conștientizare pentru a îmbunătăți nivelul de cunoștințe al angajaților;
  • managementul riscului: măsurarea riscurilor în mod consecvent.
    • Rezultatele proiectului vor fi testate împreună cu partenerii stabiliti din cadrul proiectului.


2.ELIPTIC (proiect in desfasurare)
2015-06-01
http://www.eliptic-project.eu
Proiectul Eliptic are în prim plan utilizarea sistemelor electrice de transport public existente (inclusiv metroul ușor, metrou, tramvai și troleibuz,) pentru electrificarea mijloacelor de mobilitate multimodale, în context urban și sub-urban. Prin integrarea infrastructurii de transport electric în public existentă pentru utilizări multiple, se poate demonstra că, în continuare, utilizarea vehiculelor electrice se poate face într-un mod rentabil. Principalul obiectiv al proiectului Eliptic este de a arăta modul în care costurile și energia pot fi recuperate prin intermediul transportului public electric și utilizarea optima a infrastructurii existente și a materialului rulant. Se realizează prin dezvoltarea de concepte de utilizare noi, inovatoare, având trei piloni tematici:
  • integrarea în siguranță a autobuzelor electrice, folosind infrastructura de transport în comun;
  • sisteme de stocare a energiei inovatoare pentru calea de rulare, pentru a crește eficiența operațională;
  • utilizarea, in scopuri multiple a infrastructurii de transport public electric.
Forumul Utilizatorilor ELIPTIC este format din specialiști în transport public, selectați dintre operatorii de transport public și autoritățile de transport , pe baza expertizei lor importante. Acestea ajută la realizarea proiectului prin: evaluarea activităților și validarea rezultatelor proiectului, participarea la dezbateri, discuții și exerciții de evaluare cu privire la problemele majore ridicate în cadrul proiectului. Datorită feedback-ul lor, rezultatele proiectului Eliptic vor putea fi adaptate nevoilor autorităților/operatorilor de transport public.


3.ZeEUS (proiect in desfasurare)
2013-11-01
http://zeeus.eu/
ZeEUS (Sistem Urban de transport cu autobuzul cu Zero Emisii), finanțat prin Programul Cadru 7 al CE, își propune să fie acțiunea principală din cadrul Uniunii Europene pentru a extinde soluțiile complet electrice ca parte principală a rețelei de autobuz urban. Acesta se înscrie în contextul obiectivului Comisiei Europene de a crea un sistem de transport competitiv și durabil. Pentru a-și îndeplini misiunea, în cadrul proiectului se testează tehnologii inovatoare de autobuze electrice cu diferite soluții de infrastructură de încărcare în zece locații demonstrative din întreaga Europă. Datorită caracteristicilor geografice și topografice variate, demonstrațiile ZeEUS validează viabilitatea economică, de mediu și social al soluțiilor electrice.
Consorțiul ZeEUS reprezintă întregul spectru al entităților interesate: autoritățile publice de transport și operatori, producătorii de autobuze, industrie, furnizori de energie, asociații naționale și internaționale, centre de cercetare și consultanță.
Mai mult decât atât, proiectul ZeEUS urmărește îndeaproape dezvoltarea sistemelor de autobuze electrice întreaga lume prin intermediul Grupului de Observatori ZeEUS, din care face parte și RATB. Demonstrațiile observate și monitorizate selectate contribuie în mod direct la unele dintre activitățile de bază ZeEUS și rezultatele strategice.


4.RAIL4SEE
2012-05-01
http://rail4see.eu
Proiectul „Rail Hub Cities for South East Europe - RAIL4SEE”, finanţat în cadrul Programului de Cooperare Transnaţională Sud Estul Europei (SEE Programme) a început în luna mai 2012 şi se derulează pe o perioadă de 30 luni. Consorţiul cuprinde 27 parteneri (institute de cercetare, autorităţi publice naţionale şi locale, autorităţi de transport, agenţii de dezvoltare regională şi locală, organizaţii non guvernamentale, etc.) din 10 state europene (Italia, Austria, Slovacia, Ungaria, Grecia, Bulgaria, Slovenia, Serbia, Croaţia şi România), partenerul coordonator fiind “Provincia di Bologna”. Din punct de vedere geografic, în RAIL4SEE sunt implicate 11 noduri feroviare (Bologna, Veneţia, Trieste, Ljubljana, Viena, Bratislava, Budapesta, Thessaloniki, Sofia, Zagreb, Bucureşti) aflate în 9 ţări din sud-estul Europei, ce acoperă principalele coridoare de transport (E-V şi N-S). Rezultatele proiectului vor constitui punctul de plecare pentru viitoarele strategii de dezvoltare şi investiţii. Proiectul vizează dezvoltarea de modele, concepte, măsuri, strategii armonizate şi politici orientate pentru îmbunătăţirea transportului feroviar de pasageri şi integrarea acestuia cu transportului public urban la nivel local, regional, naţional şi transnaţional în sud-estul Europei, din punct de vedere al sistemelor de informare şi sistemelor de taxare a călătoriei.

5.SECUR-ED
2011-04-01
http://www.secur-ed.eu
Proiectul SECUR-ED (Secured Urban Transportation - European Demonstration) finanţat de Comisia Europeană prin PC7 (Cel de-al Şaptelea Program-Cadru pentru Cercetare şi Dezvoltare Tehnologică) şi coordonat de THALES SECURITY SOLUTIONS & SERVICES SAS este unul dintre cele mai mari proiecte participative în domeniul transportului de suprafaţă iniţiate de Uniunea Europeană. Consorţiul este format din 40 de parteneri din 13 ţări (Belgia, Franţa. Germania, Italia, Turcia, Olanda, Portugalia, România, Spania, Suedia, Norvegia, Finlanda şi Israel), reprezentând autorităţi şi operatori de transport, institute de cercetare, universităţi şi companii specializate în sisteme de securitate, asociaţii de transport, firme de consultanţă, precum şi 2 mari producători de material rulant. Dintre aceştia amintim pe Alstom, Ansaldo, Bombardier, Fraunhofer, Deutsche Bahn, C.R.T.M. (Autoritatea şi operatorul de transport din Madrid), T.C.D.D. (Căile ferate din Turcia), R.A.T.P. (Regia Autonomă de Transport Paris), S.N.C.F. (Căile ferate din Franţa), S.T.I.B. (Autoritatea şi operatorul de transport din Brussels), U.I.T.P. (Asociaţia Internațională a Transportului Public), NICE Systems, Edisoft S.A., Universitatea din Dresda, E.M.E.F. (Compania de Întreţinere a Materialului Rulant şi Infrastructurii de Cale Ferată din Portugalia), J.R.C.-E.C. (Centrul Comun de Cercetare al Comisiei Europene).
Proiectul se derulează pe o perioadă de 42 luni.
Obiectivul principal al proiectului este acela de a furniza operatorilor şi autorităţilor de transport din oraşe de mărime medie şi mare din Europa mijloacele de a îmbunătăţi securitatea transportului urban.


6.EBSF (European Bus System of the Future)
2009-09-01
Proiectul EBSF (European Bus System of the Future), finanţat de Comisia Europeană prin PC7 (Cel de-al Saptelea Program-Cadru pentru Cercetare şi Dezvoltare Tehnologică) şi coordonat de UITP (Union Internationale des Transports Publics) este unul dintre cele mai mari proiecte de cercetare-dezvoltare în domeniul transportului de suprafaţă iniţiate de Uniunea Europeana. Consortiul este format din 47 de parteneri din 11 ţări europene (Belgia, Franţa, Germania, Italia, Marea Britanie, Olanda, Portugalia, România, Spania, Suedia şi Ungaria), reprezentand autorităţi şi operatori de transport, institute de cercetare şi universităţi, asociaţii de transport, firme de consultanţă, precum şi 5 mari producători de autobuze (EVOBUS GmbH - Daimler Chrysler AG, Irisbus Iveco, MAN, Scania, Volvo). Perioada de derulare a proiectului este de 48 de luni. EBSF se doreşte a fi un 'propulsor' pentru creşterea atractivităţii şi îmbunătăţirea imaginii sistemului de transport cu autobuzul în zonele urbane, prin intermediul noilor tehnologii în domeniul construcţiei de autobuze şi infrastructurii, combinată cu cele mai bune experienţe de exploatare, într-o abordare generală a acestui sistem de transport.

7.ISSTE
2008-01-14
http://www.isste.eu
Proiectul ISSTE (Improving safety and security in public surface transport), finanţat de Comisia Europeană şi coordonat de TRAMBUS SPA ROMA, îşi propune să reducă numarul de accidente şi de decese în care este implicat transportul public de suprafaţă, prin stabilirea unor standarde şi proceduri de pregătire a personalului navigant. Proiectul are ca dată de început luna noiembrie 2007 şi va dura 24 de luni. Consorţiul ISSTE este format din 8 parteneri din 6 ţări: Trambus SA Roma si ASIA ONLUS Campobasso din Italia, RATB si Universitatea Politehnica Bucureşti din România, Second Chance Association din Bulgaria, WPS Training AG Dresden din Germania, The Association of Driving Schools in the Slovak Republic din Presov, Slovacia şi Initiatives of Training Project din Spania.

8.SPICYCLES
2007-11-26
SPICYCLES (Sustainable Planning & Innnovation for Bicycles). Mersul pe bicicleta, ca mijloc de transport pentru deplasarile zilnice, este recunoscut pentru impactul sau pozitiv in cadrul oraselor: imbunatateste performantele indicatorilor de mediu prin reducerea emisiilor poluante, sporeste siguranta rutiera si ajuta management-ul de trafic, sustine echitatea si accesibilitatea, contribuind astfel la imbunatatirea calitatii vietii. In ciuda numeroaselor sale avantaje, transportul cu bicicleta este inca foarte putin utilizat, iar importanta sa este, de obicei, subevaluata in cadrul politicilor de transport nationale si/sau locale.Proiectul sustine faptul ca, rolul minor jucat inca de catre bicicleta in cadrul sistemelor de transport este o consecinta, atat a unor motive tehnice, cat si de natura politica. Astfel, SPICYCLES va demonstra faptul ca gradul de utilizare a bicicletei poate fi imbunatatit in orase europene cu diferite caracteristici geografice, climatice si culturale, iar prin creearea de facilitati specifice se prevede cresterea numarului de utilizatori ai transportului public. SPICYCLES isi propune sa sprijine, sa faciliteze si sa stimuleze activitatea celor sase orase participante (Barcelona, Berlin, Bucuresti, G?teborg, Ploiesti si Roma), conform unui plan de lucru eficient si beneficiind de o participare extinsa. Proiectul dureaza trei ani (2006-2009), fiind finantat in cadrul Programului "Intelligent Energy - Europe".

9.COMMERCE
2007-09-01
Proiectul COMMERCE (Creating Optimal Mobility Measures to Enable Reduced Commuter Emissions) este finantat de Comisia Europeana in cadrul programului "Intelligent Energy - Europe" si are ca parteneri orasele Londra, Paris, Budapesta, Kaunas, Plovdiv si Bucuresti. Perioada de derulare a proiectului este de 36 luni. Obiectivul COMMERCE este acela de a colabora cu companii din UE pentru a reduce efectele daunatoare asupra mediului datorate utilizarii nerationale a automobilului in scopul deplasarii la/de la locul de munca. Emisiile ridicate de CO2 au un impact negativ asupra calitatii vietii celor care traiesc in orase, iar COMMERCE va urmari, prin intermediul Planurilor de Deplasare la/de la Locul de Munca (numite si Planuri de Mobilitate), urmatoarele obiective: stabilirea standardelor UE pentru Planurile de Deplasare la/de la Locul de Munca si promovarea acestora prin crearea unei Platforme Europene a Planurilor de Mobilitate (www.allinx.eu) si a unei competitii pan-europene privitoare la aceste Planuri de Mobilitate; promovarea Planurilor de Mobilitate in 6 orase din consortiul COMMERCE printr-un program sustinut de recrutare din randul angajatilor si prin training in cazul municipalitatilor; standardizarea Planurilor de Mobilitate la/de la Locul de Munca deja existente in Londra si Paris si instituirea unui Forum al Planurilor de Mobilitate pe durata a 3 ani, in 4 tari noi membre ale UE.

10.CIVITAS CATALIST
2007-07-02
Proiectul CIVITAS CATALIST (CIVITAS Transfer Action Leading to Innovation & Sustainable Transport) este o continuare a activitatii desfasurate in cadrul Initiativei CIVITAS si vizeaza exploatarea la un nivel maxim a experientei acumulate. Consortiul este format din 23 de parteneri din Austria, Germania, Franta, Italia, Lituania, Marea Britanie, Olanda, Polonia, Romania si Suedia, perioada de derulare a proiectului fiind de 50 luni. Printre obiectivele proiectului se numara: consolidarea, validarea si aprofundarea cunostintelor referitoare la impacturile principale ale CIVITAS printr-o evaluare integrata a masurilor; promovarea rezultatelor CIVITAS printr-un proces continuu de transfer de cunostinte; cresterea vizibilitatii politicilor CIVITAS fata de grupuri tinta din exterior, in primul rand cetateni, institutii, cercetatori stiintifici si industrie, utilizand moduri inovatoare de diseminare si un limbaj usor de inteles; mentinerea si extinderea retelei de schimb de informatii, recurgandu-se extensiv la reteaua vasta de colaborare din proiect, facilitand si construind noi aliante, cu dorinta de extindere a posibilitatilor de asimilare concreta a politicii proiectului.

11.YOUTH
2007-01-01
Ca raspuns la recunoasterea nesatisfacatoare a opiniilor tinerei generatii in probleme ce privesc viitorul acesteia, YOUTH (Youngsters Overhauls today"s Urban Transport Habits) abordeaza o problema de actualitate pentru generatia tanara, si anume: problemele din transportul urban din perspectiva crizei energetice si a problemelor de mediu.YOUTH intentioneaza sa promoveze o cultura participativa in orasele europene. Tinerii au ceva de spus despre refolosirea resurselor si eficienta energetica in transport. Ei vor participa cu idei concrete si recomandari pentru politicile locale de transport si de dezvoltare urbana in patru orase europene: Berlin, Bucuresti, Gdynia si Rotterdam. YOUTH intentioneaza sa schimbe atitudini si obiceiuri specifice tinerilor si sa-i implice ca promotori si mesageri ai reutilizarii resurselor si ai eficientei energetice, in cadrul comunitatii.YOUTH vizeaza, de asemenea, politicienii si pe cei care lucreaza in administratiile locale pentru implicarea tinerilor in procesul aferent dezvoltarii politicilor de transport si integrarii feedback-ului acestora in procesul decizional. Proiectul se va desfasura intre anii 2007- 2009 si este finantat in cadrul Programului Intelligent Energy- Europe (IEE).

12.ECLIPSE
2005-09-01
Proiectul ECLIPSE (European Cooperation and Learning Implement Transport Solutions to Combat Excusion) a fost finantat de Comisia Europeana in cadrul Programului de actiune comunitara pentru Combaterea Excuderii Sociale 2002 - 2006. Din consortiu au facut parte TTR (Anglia), RATB, POLIS, Merseytravel (Anglia) si FIT Consulting (Italia). Proiectul a avut ca obiectiv demonstrarea faptului ca o politica de transport integrata, precum si o stransa colaborare cu "agentii sociali" ar putea incuraja o mai buna integrare sociala. Durata proiectului a fost de 2 ani.

13.THE URBAN TRANSPORT BENCHMARKING INITIAIVE
2004-06-01
THE URBAN TRANSPORT BENCHMARKING INITIAIVE - Initiativa Comisiei Europene Urban Transport Benchmarking a fost un proiect desfasurat pe perioada a trei ani si s-a finalizat in august 2006. Acest proiect unic a analizat diverse aspecte specifice ale sistemului de transport din 45 de orase din Europa, fiind structurat pe diverse teme care au cercetat in profunzime aspecte principale ale transportului public. Prin explorarea si compararea celor mai bune solutii de operare a transportului public in orase de pe intreg cuprinsul Europei, initiativa a permis o mai buna intelegere a felului in care strategiile de transport urban functioneaza cel mai bine.

14.BESTRANS
2002-04-02
BESTRANS (BEnchmarking of Energy and EmiSsion Performance in Urban Public TRANSport Operations) a fost un proiect care a dorit sa dezvolte o metodologie de benchmarking intern si extern, in special pentru consumurile energetice si emisiile poluante din cadrul sectorului de transport public urban si sa realizeze un exercitiu de benchmarking la care sa participe operatori de transport public din toata Europa. De asemenea, sinteza rezultatelor exercitiului de benchmarking a devenit o valoroasa unealta promotionala, alaturi de ghidul de benchmarking ce a fost produs la sfarsitul proiectului. Proiectul s-a derulat pe parcursul a 21 luni.

15. MOSES
2002-04-01
http://cordis.europa.eu
Proiectul MOSES (MObility SErvices for Urban Sustainability) a fost conceput din dorinta dezvoltarii de noi servicii de mobilitate, pentru reducerea dependentei de automobile la scara europeana, fara restrictii de mobilitate si acces. Economiile in dezvoltare din tarile est-europene se caracterizeaza printr-o crestere rapida a poluarii aerului in zonele urbane, cauzata in mare masura de cresterea numarului de automobile. Car-sharing-ul vine ca o solutie de mobilitate care deja si-a dovedit impactul pozitiv asupra calitatii mediului, precum si a stilului de viata. Consortiul MOSES a avut parteneri in Germania, Marea Britanie, Suedia, Belgia si Italia, si a dezvoltat instrumentele necesare pentru demararea car-sharing-ului in Bucuresti. Rezultatele proiectului au fost diseminate si altor state din Europa de Est pentru aplicarea noilor concepte de mobilitate. Proiectul s-a derulat pe durata a 2, 5 ani.

16.TELLUS
2002-02-04
TELLUS (Transport & Environment aLLiance for Urban Sustainability) a fost un proiect de cercetare si demonstratie, finantat de catre UE in cadrul initiativei CIVITAS, al carui consortiu a fost format din orasele: Rotterdam (Olanda), Berlin (Germania), Bucuresti (Romania), Gdynia (Polonia) si Goteborg (Suedia). In cadrul proiectului TELLUS s-a intentionat cresterea cotei de piata a transportului public. Obiectivul principal al proiectului TELLUS a fost demonstrarea importantei transportului public pentru dezvoltarea durabila urbana, prin integrarea politicilor tuturor departamentelor si serviciilor importante din fiecare oras, precum si combinarea acestora cu initiativele partenerilor privati care contribuie la aceste politici, in scopul dezvoltarii unor colaborari mixte, publice-private avantajoase. TELLUS a determinat modul de realizare a transferului de experienta intre orase, precum si diseminarea rezultatelor la nivel local, national si european. Proiectul a inceput in februarie 2002 si a durat pana in ianuarie 2006.

17.TOSCA
2000-12-15
http://www.atc.bo.it/tosca/default.htm
TOSCA (Technological and Operational Support for Car shAring) a fost un proiect de cercetare în domeniul transportului, finanţat de către Uniunea Europeană în cadrul Programului Cadru 5, care s-a derulat pe parcursul a 2 ani şi a studiat introducerea conceptului de car sharing. Scopul proiectului TOSCA a fost promovarea tehnologiilor de vârf, insuficient exploatate, precum şi implementarea şi integrarea conceptului de car sharing, ca un element al serviciilor flexibile (servicii door-to-door). Pentru indeplinirea obiectivelor acestui proiect s-a folosit experienţa europeană în acest domeniu. In cadrul acestui proiect, RATB a studiat posibilitatea de introducere a sistemului de car-sharing în Bucureşti, prin efectuarea cercetării calitative şi cantitative, precum şi prin realizarea unui studiu de fezabilitate.

18.DANTE
1997-01-01
http://cordis.europa.eu/transport/src/dante.htm
Proiectul DANTE (Designs to Avoid the Need to Travel in Europe) a fost un proiect care a durat 18 luni şi care a fost condus de un consorţiu format din 6 ţări europene. Consorţiul a realizat o trecere în revistă a datelor de transport la nivel naţional şi local pentru determinarea celor mai recente tendinţe în comportamentul de transport, în mod particular identificarea acelor călătorii care sunt cei mai importanţi factori în mobilitatea generală, şi pentru dezvoltarea unui cadru de evaluare care ar putea furniza informaţii decidenţilor în domeniul transportului urban şi interurban din Europa, despre cele mai potrivite strategii pentru reducerea nevoii de deplasare. Cel mai important rezultat al proiectului a fost realizarea unui Ghid de bună practică, care a rezumat acele strategii pentru evitarea efectuării de călătorii.

19.CAPTURE
1996-01-01
CAPTURE (CArs to Public Transport in URban Environment) a fost un proiect de 3 ani finanţat de Uniunea Europeana care a evaluat introducerea a 11 demonstraţii destinate efectuării unui transfer modal (de la automobil la transportul public). Măsurile studiate au inclus îmbunătăţiri ale mobilităţii pe principalele artere precum şi schimbări în centrul oraşelor. Toate aceste măsuri au fost proiectate să influenţeze un transfer modal. La acest proiect au participat operatori de transport public şi firme de consultanţă în domeniu din Londra, Manchester, Oxford (Anglia), Tampere (Finlanda), Roma, Orvieto (Italia), Copenhaga (Danemarca) şi Bucureşti. Rezultatele proiectului au fost prezentate în cadrul Conferinţei finale organizate la Bucureşti, la care au participat reprezentanţi ai operatorilor de transport public din întreaga Europă.